Saturday, March 13, 2010

ORKID HARIMAU KENANGAN ARWAH ABAH

Ketika umur saya 7-8 tahun, arwah abah ada membawa pulang sepokok orkid. Bersungguh-sungguh saya tengok beliau menanam. Katanya ni pokok orkid rimau…..

Ditanamnya di dalam sebuah potongan kayu balak yang dalamnya telah dikosongkan. Jadi pelik saya, susahnya nak ditanam pokok ni. Kemudian dipenuhkan dengan arang-arang dan ketulan batu-bata…jenuh nak memenuhkannya tu.

Pokok tu sangat-sangat menjadi. Hidup subur dan beranak-pinak. Tapi saya tak nampak pulak baja apa yang ditaburnya. Akhirnya…. Pokok orkid rimau tu berbunga setelah 6 tahun arwah abah bela dengan kasih sayang….

Mak oiii.. terperanjat saya tengok bunganya…besar tuuu.. baunya wangi betul..patutlah orang kata tulah bunga orkid paling besar. Sampaikan jiran-jiran takut lalu depan rumah waktu malam…

Nilah orkid rimau saya…tanam dalam pasu je…


Pokok tu telah kami tinggalkan setelah arwah abah dijemput Ilahi.. Besar sangat. Mana orang angkat barang pindah tu nak ngangkut. Jadi saya ambil sedikit keratan Tapi tak mau hidup dia dengan keratan tu..Susah gak nak mencambahnya.

Sekarang setelah 12 tahun berlalu..saya teringat akan pokok orkid rimau arwah abah tu. Puas jugak saya cari, hampir setahun baru saya dapat. Saya beli yang saiz besar sikit dengan harga RM38...Kata arwah abah, tanamlah pokok dengan kasih sayang, Jadi bermulalah episod saya pulak menunggu pokok rimau saya ni berbunga. Tak kisahlah berapa lama…. Saya akan tetap menunggu….. AL-FATIHA buat Arwah Abah. Amin.






Anak pokok yang baru keluar…..alahai..


ORKID HARIMAU KENANGAN ARWAH ABAH



 




No comments: